Rabu, 2 Jun 2010

Yahoo.. Exam sudah abeh...

Yahoo... Finally.. Mid-year Exam sudah abeh...
SeLama 3minggu berhempas-pulas kepala ni sehingga terasa nak meletup je otak ni...
hurm.. aku rasa macam nak cerita balik tentang persiapan pelajar Form5
nak ambik Peperiksaan Pertengahan Tahun ni..

Pada hari Rabu(19 Mei)
Sume Pelajar Form 5 turun ke dewan untuk susun meja serta menetapkan tempat masing-masing tepat pada pukul 1 petang..!




Pada hari Khamis(20 Mei)
Ada exam Bahasa Cina (1,2), Bahasa Arab Tinggi(1,2), dan Pendidikan Sivik Dan Kewarganegaraan..
Syok giler jawab paper Sivik.. Exam nie kitaorg xpernah buat iaitu Exam Open Book ala-ala macam Pelajar Universiti.. Hari itu dianggap Buku Teks Sivik itu begitu berharga seperti emas yang berkilauan dengan cahaya ilmu yang memberi harapan mendapat markah A+ Sivik... Yang dulunya.. Pelajar menganggap Buku Teks Sivik itu xde guna pon.. Thank Cikgu Akhmar..! sebab Cikgu Akhmar buat cm itu kerana nak meringankan beban pelajar yang kena study subjek-subjek penting... Terima Kasih banyak-banyak Cikgu..


Pada hari Jumaat(21 Mei)
Ada Exam Bahasa Inggeris (1,2)..
Huh.. susah siot.. Yang paper satu itu boleh lah nak jawab...
BUT.. Yang paper dua(essei).. giler la.. x tercapai ke akal mu...!!
dah la aku nie punya bahasa inggeris teruk..
so xde idea langsung nak wat karangan..


Pada hari Isnin(24 Mei)
Paper Sejarah 1 dan 2 serta Mathematics 2...
Huh.. nape la hari isnin ni paper susah-susah giler....
Paper sejarah 2.. Huh..! tengok soalan senang giler..
But masa nak jawab.. sume benda udah hilang!!!!
Giler la...!! majoriti aku dapat jawab BUT rasa nak nangis je.. Sebab benda yang aku baca.. aku xbaca betul-betul.. menyesal doh..! Nie nasib baik Mid-year Exam..
Klu SPM Sebenar.. giler nak terkuar air mata darah..!! T________T
Jadi mulai sekarang aku kena rajin baca buku sejarah..! xnak buat mistake ni lagi..!!
Paper Mathematics.. macam biasa.. memang susah giler.. dah la aku nie lembab nak kira-kira.. Entah ape Format aku bantai je sal sume soalan berjawab.. Tup.. Tup.. betul ke.. mane la tau kan kan..?? hehe.. ^__^


Pada hari Selasa pulak.. (25 Mei)
Hari ada exam Bahasa Melayu 1 dan 2... serta PJK(Pendidikan Jasmani Dan Kesihatan)
Huh.. hari nie la yang paling mencabar... Mengikut Jadual Peperiksaan..
Bahasa Melayu 1 bermula dulu sebelum Bahasa Melayu 2...
BUT.. yang terjadi pada hari itu... Bahasa MeLayu 2 start dulu...
Giler tercegang aku...!! "0".. dah la aku xbaca lagi.. novel, puisi , sajak dan apa-apa bende lah yang sewaktu dengannya.. Ingat nak baca lepas Exam Bahasa Melayu 1..
Jadi.. Ape boleh wat... terpaksa la aku menghentam aje yang ape aku ingat..!!
Alhamdullillah... berjaya gak aku menjawabnya..!!!
Lepas itu.. Bahasa Melayu 1 iaitu KERTAS KARANGAN yang memaksa pelajar untuk memerah otaknya untuk menghasilkan idea yang bernas..! Kejam kan?? hehehe...
Huh.. memang kat kertas nie.. aku terpaksa PERAH OTAK sampai jadi JUS OTAK.. hehehe.. Memang susah giler nak jawab paper nie bagi seorang pelajar yang malas nak baca buku.. *itu la aku.. Alhamdullillah.. Aku dapat menjawab sumenya.. Dan Karangan Bahan Rangsangan... *bukan benda xsenonoh ok?... aku dapat la jawab kehendak soalan.. Karangan Pilih itu aku pilih buat cerpen.. Kata cikgu aku.. *Cikgu Azizah... klu ada soalan karangan cerpen... ambik je itu.. sebab karangan itu.. kita boleh tipu-tipu.. hehehe... BUT.. ape yang cikgu cakap itu pun de betulnye jugak.. ia akan memudahkan kita untuk mengeluarkan idea yang xlogik.. biasa la.. Otak manusia akan suka berfikiran xlogik... hehehe..!! Benar ok? Jgn marah!! Aku telah berjaya membuat cerpen sepanjang 5Muka Surat.. *udah boleh terbitkan cerpen sendiri nie.. hehe... PJK lak.. ok la.. walaupun xbaca.. BUT still boleh jawab.. PJK nie xscore sgt sebab xmsuk exam SPM.. Tetapi.. PJK nie dapat menambahkan ilmu aku nie terhadap kesihatan..


Pada hari Rabu(26 Mei)
Ada Exam PRINSIP PERAKAUNAN 1 dan 2.. Physics 1,2 dan 3.. Dan MPV(Mata Pelajaran Vokasional a.k.a Pendawaian lah..).. *nape besarkan perkataan prinsip akaun itu?? Nak tahu nape?? Sebab aku ambik bidang itu..!! huh! boleh kata suka gak la subjek itu..! memang pecah kepala... ada ke cikgu keluarkan soalan LCCI... giler la..!! xterjawab oit..!! kat soalan Dokumen itu.. aku dapat imbang.. tataw la betul atau salah... BUT soalan lagi.. hancussss!! Lagi-lagi soalan perkongsian..!! lagi la aku blurr.... huh!! Tetapi.. aku dah berusaha dah.. Happy gak dapat imbang soalan dokument itu... ^_______^


Pada hari Khamis(27 Mei)
Exam Pendidikan Seni Visual 1 dan 2... serta Additional Mathematics 1 dan 2...
huh! hari nie aku de paper Pendidikan Seni.. aku xambik Add.Math... Giler..!! Boleh pecah kepala lah klu aku ambik Add.Math itu..!! Math biasa pon asyik fail.. nie kan Add.Math..!!!


Pada hari Jumaat(28 Mei)
Cuti Wesak lah.. huhu... Nasib Baik cuti... klu x.. boleh pressure otak nie..!!
huh! jadi.. cuti nie aku lepak-lepak je..!! hehehe... ^.^


Pada hari Isnin(31 Mei)
Exam disambung kembali...*ingat stop terus je.. hehe...  iaitu Exam Science 1 dan 2.. serta Chemistry 1,2 dan 3... huh! susah gak jawab paper Science nie.. banyak aku jawab guna logik akal je..!! Dalam kertas 2.. lagi la.. banyak kosong.. hehehe...


Pada hari Selasa(1 Jun)
Exam PERDAGANGAN 1 dan 2.. serta Biology 1,2, dan 3...
huh! Perdagangan.. susah giler.. banyak xbaca.. aku nie jenis xsuke membaca..! itu la pasal susah nak jawab..!! Aku dengar cerita... Biology pun susah giler.. kesian tol dgn budak sains nie.. kne study giler-giler sungguh!! BUT macam aku nie.. study sungguh-sungguh je la!! Hari nie budak MPV xde exam.. so diaorg revision untuk Exam Agama esok..


Pada hari Rabu(2 Jun)
Exam Agama 1 dan 2... serta Pendidikan Syariah Islamiah...
huh! Exam agama nie.. aku xbaca sangat.. coz pagi itu ada la masa sikit.. BUT perut buat hal lak.. sok pergi la ke tandas... lepas itu.. abeh je melepaskan SAHAM... hehehe... Tup.. Tup... Exam bermula.. xsempat nak baca buku.. nasib baik dapat baca sikit...!! jadi la daripada xbaca langsung..! Soalan nampak senang sangat...! BUT kepala nie.. memorinya udah lost sebentar...!! ish..! Saba je la dengan kepala nie... Alhamdullilah.. aku dapat menjawab kedua-dua paper dengan jayanya!! DAN akhirnya FREEDOM!!!!

0 KOMEN: